प्रक्रियाले मुठभेड निम्त्याउने पक्का

प्रक्रियाले मुठभेड निम्त्याउने पक्का


antarbichar– वृषेशचन्द्र लाल (उपाध्यक्ष, तमलोपा)
वि.सं. २०१२ मा महोत्तरीको सुगा भवानीपट्टी गाविसमा जन्मिएका वृशेषचन्द्र लाल ०२७ देखि नै नेविसङ्घको आन्दोलनमा होमिँदै नेपाली काङ्ग्रेसको माध्यमबाट राजनीतिक क्रियाकलापमा संलग्न व्यक्ति हुन् । उनी लोकतान्त्रिक आन्दोलनको दौडानमा पटक–पटक गरी साढे आठ वर्ष जेल बसेका छन् भने सत्रपटक पक्राउ परेका छन् । त्रिविबाट अर्थशास्त्रमा स्नातकोत्तर वृषेशचन्द्र ०४९ मा स्वतन्त्र उम्मेदवार भएर मेयरमा समेत विजयी भएका थिए । हाल तराई मधेस लोकतान्त्रिक पार्टीका उपसभापति रहेका लालसँग वर्तमान राजनीतिक अवस्थाबारे गरिएको कुराकानीको सार ः
० देशको राजनीतिलाई कसरी विश्लेषण गर्नुहुन्छ ?
– यतिबेला अन्तरिम संविधानको स्पिरिटविपरीतका कामहरू हुने प्रयास भइरहेका छन् । यसर्थ अहिलेको राजनीतिक परिस्थिति ज्यादै जटिल अवस्थातिर उन्मुख हुँदै छ । मुठभेडतिर धकेलिने प्रयास भइरहेको पाउँछु म । एकलाइनमा भन्नुपर्दा यसले द्वन्द्व र अराजकता जन्माउनुका साथै गम्भीर खतराको सङ्केत गरिरहेको छ ।
० तपाईंको दृष्टिमा यसको निकासचाहिँ कसरी होला त ?
– अन्तरिम संविधानको प्रस्तावनामा जे उल्लेख गरिएको या जुन भावना प्रतिबिम्बित भएको छ, त्यही भावनाअनुसार सहमतिको आधारमा अघि बढ्नुको कुनै विकल्प छैन । यस कुरालाई मनन गरी इमानदार राजनीतिक प्रयास भए मात्र अहिलेको राजनीतिक समस्याले निकासको बाटो पहिल्याउन सक्छ ।
० अन्तरिम संविधानलाई नै ‘संविधान’को मान्यता दिँदा हुने प्रस्ताव पनि आएको छ, यसो गर्दा कसो होला ?
– अन्तरिम संविधान वास्तवमा आफैँमा पूर्ण संविधान होइन । आगामी संविधान कस्तो हुने भन्नाका लागि मात्र त्यो राजनीतिक सहमतिको दस्तावेज तयार पारिएको हो । त्यो दस्तावेजले कसरी राजनीतिक सहमति गर्ने भन्ने बाटो देखाउँछ । त्यसैले त्यसलाई त्यही सीमामा रहेर बुझ्नु उपयुक्त हुन्छ ।
० त्यसलाई स्थायी संविधानको रूप दिएर आवश्यक विषय वा एजेन्डा समावेश गर्न संशोधनको प्रक्रियामा गए कसो होला ?
– अन्तरिम संविधानमा राज्यको पुनर्संरचना गर्ने, राज्यलाई सङ्घीय लोकतान्त्रिक बनाउने र त्यो बनाउँदा पनि समावेशितालाई ध्यान दिँदै जातीय विभेद, सांस्कृतिक विभेद आदिको अन्त्य गरेर अगाडि बढ्ने कुरा उल्लेख छ । अबको संविधानमा ती कुराहरू त हुनुप-यो नि । त्यसैले, अन्तरिम संविधानलाई नै संविधान मानेर त्यसको संशोधन गरी समस्याको समाधान हुन सक्ला भन्नेमा विश्वस्त हुन सकिने आधार छैन । प्रस्टै भन्नुपर्दा अन्तरिम संविधानलाई नै स्थायी संविधानको रूप दिने प्रस्ताव उपयुक्त छैन ।
० पछिल्लो चरणमा विभिन्न कोणबाट नेपाल हिन्दूराष्ट्र नै कायम हुनुपर्छ भन्ने आवाजहरू पनि उठ्न थालेका छन्, यसलाई चाहिँ तपाईंले कसरी लिइरहनुभएको छ ?
– यो निश्चित हो कि नेपालमा अधिसङ्ख्यक जनता हिन्दू छन् । नेपालको स्वरूप हिन्दूराज्यकै स्वरूप हो । तर, राज्य सबैको हुनुपर्छ, संविधान त सबैको हुनुपर्छ । नेपालमा अरू धर्मावलम्बी पनि छन्, गैरहिन्दू पनि छन् । त्यसैले यसलाई संविधानतः हिन्दूराष्ट्र घोषित गरेर कलह निम्त्याउनुभन्दा पनि अहिलेकै स्वरूपलाई निरन्तर अघि बढाइराख्दा नै उपयुक्त हुन्छ जस्तो लाग्छ ।
० समाधानका लागि काङ्ग्रेस र एमालेले अहिले जुन तरिका अपनाएका छन्, यो प्रजातान्त्रिक विधिसम्मत् छ कि छैन नि ?
– प्रजातान्त्रिक विधि भन्नाले प्रक्रिया मात्रै होइन, त्यसमा सारवस्तु पनि हुनुपर्छ । काङ्ग्रेस र एमालेले लोकतन्त्रको नाममा प्रक्रियाको मात्रै कुरा गरिरहेको छ । काङ्ग्रेस र एमालेले राजनीतिक सम्झौताको दस्तावेजको रूपमा रहेको अन्तरिम संविधानको स्पिरिटलाई मनन गर्नुपर्ने हो । त्यसमा स्पष्ट भनिएको छ कि जबसम्म राजनीतिक सहमतिको आधारमा संविधान बन्दैन तबसम्म यो अन्तरिम संविधान जारी रहन्छ । भनाइको तात्पर्य के भने राजनीतिक सहमतिकै आधारमा संविधान बनाउनुपर्ने हुरा संवैधानिक बाध्यता नै हो । यस्तो परिवेशमा काङ्ग्रेस र एमालेले प्रक्रियाको नामबाट यतिबेला जुन ढङ्गमा संविधान निर्माणको काम अघि बढाइरहेको छ, यसले त मुठभेड र द्वन्द्व मात्रै बढाउँछ ।
० तपाईं यसो भन्दै हुनुहुन्छ, तर काङ्ग्रेस र एमाले त प्रक्रियाबाटै गएर जसरी पनि संविधान जारी नगरी नछोड्ने मानसिकताका साथ अघि बढेका छन्, अब के गर्नुहुन्छ ?
– हाम्रो बुझाइमा त सहमतिको विकल्प छैन । त्यसैले हामी सहमतिका लागि अन्तिमसम्म प्रयत्न गर्छौँ । यदि सहमति भएन भने आफ्ना एजेन्डा, आवश्यकता र जनताका आकाङ्क्षालाई परित्याग त गर्न सकिँदैन । त्यस्तो अवस्थामा सङ्घर्ष बाध्यता बन्न जान्छ । यस्तो बाध्यता अपरिहार्य नै बनिसकेको देखिँदै छ । अब आन्दोलनबाटै गुज्रनुपर्ने भयो भने यसले द्वन्द्व र मुठभेड बढाउँछ, अराजकता निम्त्याउँदछ, जो देशको निम्ति अत्यन्त प्रत्युत्पादक हुन्छ ।
० तराईका केही राजनीतिक दल र माओवादीबीच गठबन्धन बनेको छ, माओवादीसँग विचार, दर्शन, प्रवृत्ति केही पनि मिल्दैन, एमाओवादीसँग मधेसकेन्द्रित दलको यस्तो अप्राकृतिक एकता कुन अवस्थासम्म टिक्ला ?
– अहिलेको समय संविधान निर्माणको बेला हो । अहिले अरू कुरामा मतभेद देखिएको होइन, सङ्घीयताको सवालमा मात्र दलहरूबीच मतभेद देखिएको छ । र, सङ्घीयता मधेसवादीहरूको प्रथम एजेन्डा हो । जसअन्तर्गत स्वयत्त मधेस प्रदेश स्थापना हुनुपर्छ, मधेसीहरूले स्वशासनको अधिकार पाउनुपर्छ । यस सवालमा काङ्ग्रेस र एमालेले अलिकति पनि मधेसको कुरा सुन्न नचाहेको कारणले गर्दा यस्तो समीकरणको परिस्थति उत्पन्न भएको हो । अहिले देशमा जुन प्रकारको समीकरण हामी देखिरहेका छौँ, अर्थात् एमाओवादी–मधेसवादी र एमाले–काङ्ग्रेस, यो संविधान निर्माण हुँदासम्मको स्थिति हो । एमाओवादीले मधेसले उठाएको एजेन्डामा सहमति जनाएकोले उससँग मधेसवादी दलको समीकरण बनेको हो । तर, यो स्थायी रहँदैन, सहमतिका आधारमा संविधान निर्माण भएपछि नयाँ राजनीतिक समीकरण बन्न सक्छ ।
० अन्त्यमा, कुनै विशेष सन्देश छ कि ?
– लोकतन्त्रको निमित्त र देशको समग्र विकासका लागि, यस्तै देशका तमाम जनताका आकाङ्क्षाको सम्बोधनका निम्ति हामी सबै मिलेर अगाडि बढ्नुपर्छ । यसको निम्ति सहमतिको विकल्प म देखिरहेको छैन । एक–अर्काको चाहनालाई बुझेर सहमतिको बाटो पहिल्याउँदै संविधान निर्माणतर्फ लाग्नु अपरिहार्य छ । यो कुरा महसुस गरी व्यवहारमा अवलम्बन गर्न नसके हाम्रो स्थिति जटिल र गम्भीर हुँदै जानेछ ।